%0 Journal Article %A Abedi, Samiollah %A Adeli, Afshin %A Kordjazi, Moazameh %A Taghani, Tahereh %T Sociology of fish consumption of non-coastal villagers (Case study of Golestan province) %J Journal of Applied Ichthyological Research %V 10 %N 4 %U http://jair.gonbad.ac.ir/article-1-821-fa.html %R 10.22034/jair.10.4.1 %D 2023 %K purchase reasons, Fish consumption, Village, Non-coastal areas, Sociology of consumption, %X رفتار خانوارهای روستایی 11 شهرستان دور از ساحل استان گلستان برای مصرف ماهی ارزیابی گردید. اطلاعات از طریق جمع آوری پرسشنامه طراحی شده انجام شد. در تحلیل استنباطی پژوهش از آزمون­های کای دو، من­ویتنی­یو و روش فریدمن برای رتبه­بندی استفاده شد. حدود 73 درصد خانوارها در این مناطق ماهی را از بازارماهی‌فروشان و محل صید و برداشت تامین می‌کنند. 47 درصد خانوارها علاقه­مند به ماهی سرخ شده و 4/35 درصد ماهی شکم پر هستند. آنها بطور متوسط هر بار 88/6 کیلوگرم ماهی می‌خرند. حدود 60 درصد از آن‌ها کنسرو مصرف نمی‌کردند و مصرف سرانه کنسرو آنها حدود2 قوطی و سرانه مصرف ماهی آنان40 کیلوگرم بود. 83 درصد آنها مصرف سرانه بیشتری از میانگین کشوری داشتند. مهم‌ترین دلایل مصرف ماهی آنان به ترتیب یک تا چهار علاقه،ارزانی، کیفیت و تازگی و خواص و ارزش غذایی بود. گونه‌های مورد علاقه آن‌ها به ترتیب ماهی خاویاری، ماهی سفید، کلمه، کفال هنگام خرید گونه های پرورشی و بیشتر کپور را انتخاب می‌کنند. مصرف‌کنندگان بالای 45 سال به ماهی تازه و افراد با تحصیلات بالاتر از دیپلم و زنان نسبت به مردان اهمیت بیشتری به ماهی بسته‌بندی‌شده می دادند. با افزایش درآمد گرایش به تنوع فرآورده ها و انواع عرضه آن بیشتر می­شد و با افزایش سن طعم و مزه، ارزانی، در دسترس بودن و در حال انقراض نبودن اهمیت بیشتری می یافت. خانوارهای درآمد بالا و سرانه بالاتر از میاگین کشوری اهمیتی به در معرض انقراض قرار داشتن گونه مصرفی نمی دادند. در تشخیص ماهی تازه از ماهی ماند مهارت زیادی داشتند. امکان دسترسی به ماهیان دریایی و کاهش قیمت آبزیان در روستاها برای افزایش مصرف و بررسی مصرف مجزای ماهی دریایی و پرورشی در مناطق روستایی پیشنهاد می­شود. %> http://jair.gonbad.ac.ir/article-1-821-fa.pdf %P 61-70 %& 61 %! %9 Research %L A-10-1070-1 %+ Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources %G eng %@ 2423-6349 %[ 2023