[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
فرم های ضروری ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها

AWT IMAGE

 

 AWT IMAGE

..
:: دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه شناسی مصرف ماهی روستاییان مناطق غیرساحلی (مطالعه موردی استان گلستان)
سمیع الله عابدی ، افشین عادلی* ، معظمه کردجزی ، طاهره تاقانی
چکیده:   (1142 مشاهده)
رفتار خانوارهای روستایی 11 شهرستان دور از ساحل استان گلستان برای مصرف ماهی ارزیابی گردید. اطلاعات از طریق جمع آوری پرسشنامه طراحی شده انجام شد. در تحلیل استنباطی پژوهش از آزمون­های کای دو، من­ویتنی­یو و روش فریدمن برای رتبه­بندی استفاده شد. حدود 73 درصد خانوارها در این مناطق ماهی را از بازارماهی‌فروشان و محل صید و برداشت تامین می‌کنند. 47 درصد خانوارها علاقه­مند به ماهی سرخ شده و 4/35 درصد ماهی شکم پر هستند. آنها بطور متوسط هر بار 88/6 کیلوگرم ماهی می‌خرند. حدود 60 درصد  از آن‌ها  کنسرو مصرف نمی‌کردند و مصرف سرانه کنسرو آنها حدود2 قوطی و سرانه مصرف ماهی آنان40 کیلوگرم بود. 83 درصد آنها مصرف سرانه بیشتری از میانگین کشوری داشتند. مهم‌ترین دلایل مصرف ماهی آنان به ترتیب یک تا چهار علاقه،ارزانی، کیفیت و تازگی و خواص و ارزش غذایی بود. گونه‌های مورد علاقه آن‌ها به ترتیب ماهی خاویاری، ماهی سفید، کلمه، کفال هنگام خرید گونه های پرورشی و بیشتر کپور را انتخاب می‌کنند. مصرف‌کنندگان بالای 45 سال  به ماهی تازه  و افراد با تحصیلات بالاتر از دیپلم و  زنان نسبت به مردان اهمیت بیشتری به ماهی بسته‌بندی‌شده می دادند. با افزایش درآمد گرایش به تنوع فرآورده ها و انواع عرضه آن بیشتر می­شد و با افزایش سن طعم و مزه، ارزانی، در دسترس بودن و در حال انقراض نبودن اهمیت بیشتری می یافت. خانوارهای درآمد بالا و سرانه بالاتر از میاگین کشوری اهمیتی به در معرض انقراض قرار داشتن گونه مصرفی نمی دادند. در تشخیص ماهی تازه از ماهی ماند مهارت زیادی داشتند. امکان دسترسی به ماهیان دریایی و کاهش قیمت آبزیان در روستاها برای افزایش مصرف و بررسی مصرف مجزای ماهی دریایی و پرورشی در مناطق روستایی پیشنهاد می­شود.
 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: دلایل خرید، مصرف ماهی، روستا، مناطق غیرساحلی، جامعه‌شناسی مصرف
متن کامل [PDF 747 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/17 | پذیرش: 1401/11/4 | انتشار: 1401/11/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi S, Adeli A, Kordjazi M, Taghani T. Sociology of fish consumption of non-coastal villagers (Case study of Golestan province). JAIR 2023; 10 (4) : 7
URL: http://jair.gonbad.ac.ir/article-1-821-fa.html

عابدی سمیع الله، عادلی افشین، کردجزی معظمه، تاقانی طاهره. جامعه شناسی مصرف ماهی روستاییان مناطق غیرساحلی (مطالعه موردی استان گلستان). نشریه علمی پژوهشی پژوهشهای ماهی شناسی کاربردی. 1401; 10 (4) :61-70

URL: http://jair.gonbad.ac.ir/article-1-821-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی پژوهشهای ماهی شناسی کاربردی Journal of Applied Ichthyological Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645